FAQ (Vanligt Förkommande Frågor)

På den här delen av hemsidan kan du hitta svaren på de vanligaste frågorna.
Tveka inte att skicka mer till oss om det är något du inte kan hitta svar på.

Användning

Är tri-pak säkert att använda i mitt fordon?

Ja! Tri-Pak BensinBooster är säker att använda i alla bensin och etanolmotorer och Dieselboostern är självklart säker att använda till alla dieselmotorer.

Både gamla som nya!

Hur mycket ska man hälla i tanken första gången?

Bäst effekt får du om du första gången häller i en halv flaska (först Tri-Pak sedan bensin/diesel i tanken), andra tankningen ”två steck” (gradering på flaskan), tredje tankningen likadant, därefter ”ett streck”. 

Vill du smyga igång Tri-Paks effekt i ditt fordon kan du köra en dubbel dos ”två streck” vid första tankningen, därefter vanlig dosering kontinuerlig.

Kan jag använda Tri-Pak:s produkter med HVO-Diesel?

Ja, det är en mycket god idé då Tri-Pak ger ditt bränsle ett högre energiinnehåll samtidigt som det smörjer och rengör hela systemet för att motverka bränslerelaterade problem.

Kan jag använda Tri-Pak:s produkter med E10?

Ja, det nya bränslet som kom i augusti 2020 kan ha flera negativa effekter på din bil. Tri-Pak:s BensinBooster motverkar majoriteten av negativa effekter som kondens, minskad smörjning, lägre energiinnehåll och snabbare degradering av bränslet vid lagring.

Hur ska jag dosera Tri-Pak?

Det finns flera användningsområden för Tri-Pak. Det som avgör användningsområdet är doseringen som ni ser i bilden här nedan.

Hur ska jag dosera Tri-Pak i min MC?

Om du vill köra med ”vardagsdoseringen” som rekomenderas på förpackningen är det ca: 28ml i en tank på 20l. Det gör att 500ml Tri-Pak räcker till nästan 18st tankar.

Kom ihåg att du inte kan överdosera Tri-Pak, faktum är att många tävlingsåkare har börjat använda sig utav BensinBoostern efter att de nya bränslena kommit till marknaden.

Funkar Tri-Pak till 2-taktare?

Absolut! Går utmärkt med 2-takt, behåll bara ordinarie smörjning och lägg till Tri-Pak.

Funkar alltså till äldre V8, hur ska man blanda? Kan man sluta med övriga ”oktan boosters"?

Dosering enligt instruktion på flaskan (1 flaska räcker till 350 liter bränsle). Det funkar definitivt till en gammal v8:a, och Ja du kan sluta med andra tillsatser, Tri-Pak är den enda du behöver.

Effekter

Hur mycket mer oktan får jag?

Beror på dosering, men mellan marginellskillnad till fyra enheter.

När du blandar i 60ml BensinBooster per 10 liter bränsle så ökar du oktanen med 4 enheter.(1 flaska BensinBooster till 83 liter bensin = 4st höjda enheter oktan)

Dessutom innehåller tillsatsen flera aktiva ämnen som ger samma effekt som bränsle med högre oktan så som: smörjande, rengörande, sänker avgastemperaturer osv.

Hur Smörjer Tri-Pak?

Tri-Pak innehåller aktiva ämnen som smörjer hela bränslesystemet, hela vägen från bränslepumpen vidare genom bränslesystemet och ledningarna genom spridarna och ner till ventilsäten. Dessutom förlänger Tri-Pak genom smörjning livet på dina packningar och gummislangar. Detta motverkar många vanliga bränslerelaterade problem och minskar framförallt konsekvensen av den ökade inblandningen av miljöbränsle så som e10, etc.

Hur mycket bättre blir livslängden på bränslet?

Diesel och Bensin skiljer självklart sig från varandra, sen är kvaliten ur pump väldigt skiftande. Man brukar säga att Bensin håller ungefär 3 månader.

När du kör med rekommenderad dos av Tri-Pak så dubleras livslängden på bränslet.

Vi brukar rekomendera en Dubbel-Dos inför säsongsförvaring, och se till att den blandingen fått cirkulera ordentligt.

Kan tri-pak rengöra Dieselpartikelfilter?

Självklart, Tri-Pak:s dieselbooster håller till att börja med över tid ditt dieselpartikelfilter i bättre skick. Om det är så att din bil varnar för att dieselpartikelfiltret är igensatt kan du dessutom med Dieselboostern göra en rengöring av detta. Följ anvisningarna nedan för att rengöra ditt DPF:

Använd en halv flaska Tri-Pak till ca 60 liter bränsle.

Säkerställ att bilen uppnått arbetstemperatur.

Ge dig ut på en större väg med lite trafik, förslagsvis motorväg.
Välj en växel som gör att du håller ungefär 3000 varv/min i en hastighet som är högre än 70 km/h.

Håll jämn gas eller använd farthållare. Kör på detta sätt i ca 15 min.

Upprepa ytterligare en gång vid behov.

Minskar Tri-Pak min förbrukning?

Flera av våra användare rapporterar minskad förbrukning och i flera tester har vi påvisat minskad bränsleförbrukning om några procent. Vi har valt att hellre prata om de bränslerelaterade problem vi förebygger då vinsten med några procents lägre bränsleförbrukning är nästintill försumbar relativt vinsten i att slippa byta spridare, bränslepump, partikelfilter. Dessutom effektiviserar vi förbränningen vilket minskar utsläppen.

Ökar Tri-Pak min effekt?

Ja, Tri-Pak oktanhöjer och optimerar ditt bränsle, vid dosering för tävlingsbruk höjer tillsatsen oktantalet med fyra enheter. Tri-Pak tillåter dessutom högre effektuttag då vi effektiviserar förbränning, sänker avgastemperaturer samt motverkar spikningar.

Hur optimerar Tri-Pak?

Den bl.a. oktan/cetanhöjer, sänker avgastemperaturen, smörjer, rengör, minskar risk för frostpluggar, förhindrar algbildning och stabiliserar bränslet så att det håller under en längre tid. Ger dig ett mer optimalt bränsle helt enkelt!

Sänker Tri-Pak mina utsläpp?

Ja genom att optimera ditt bränsle och göra förbränningen mer komplett kommer din motor att avge mindre oförbränt bränsle, sotpartiklar och det kommer att sänka motorns totala utsläpp.
Detta kommer att underlätta slitaget på ditt avgasreningssystem som katalysator och dieselpartikelfilter (DPF).

Hitta närmsta återförsäljare

Här nedan har vi börjat fylla på med alla våra återförsäljare ute i landet.

      ÅTERFÖRSÄLJARE

      tri-pak-hallmiba
      Tri-Pak-Mekonomen
      Tri-Pak-verktygsboden
      Tri-Pak-skruvat
      tri-pak-hansen-racing
      Tri-Pak-Marineparts
      Tri-Pak-Kullagret
      Rydell-motorsport-tri-pak
      Tri-Pak-Jula
      Tri-Pak-Huzells
      tri-pak-trendab
      Tri-Pak-LMR

      TRI-PAK® Bränsletillsats Bensin-Booster

      TRI-PAK® Bränsletillsats ”Bensinbooster”, Since 1984 – Branschledande och komplett bensintillsats.

      Tri-Pak:s bränsletillsats stabiliserar bränslet och höjer Oktan – talet. Ökar din motors prestanda till följd av oktanhöjande egenskaper och bidrar till bättre smörjning vid förbränning. Samtidigt rengör den ditt bränslesystem och smörjer det. Bensinboostern effektiviserar din motor och minimerar utsläpp samt ökar förbränningen.

      Tri-Pak:s bränsletillsats agerar även blyersättning och K-Skydd samt motverkar isproppar. En flaska räcker till 350L drivmedel och förbättrar alla bensin- och spritbränslen. Kan användas för att stabilisera bränsle och motverkar problem vid säsongsförvaring. TRI-PAK® tillverkas med precision i Dalarna, Sverige sedan 1984.

      TRI-PAK® Bränsletillsats Diesel-booster

      TRI-PAK® Bränsletillsats ”Dieselbooster”, Since 1984 – Branschledande och komplett dieseltillsats.

      Tri-Pak:s bränsletillsats stabiliserar bränslet och höjer Cetan – talet. Ökar din motors prestanda till följd av cetanhöjande egenskaper och bidrar till bättre smörjning vid förbränning. Samtidigt rengör den ditt bränslesystem och smörjer det. Dieseltillsatsen effektiviserar din motor och minimerar utsläpp samt ökar förbränningen vilket minskar underhåll av ditt EGR – system och minskar risken för att ditt Dieselpartikelfilter (DPF) sätts igen.

      Tri-Pak:s bränsletillsats motverkar flera vanligt förekommande problem som algbildning, paraffinering och isproppar. En flaska räcker till 350L drivmedel och förbättrar alla dieselbränslen. Kan användas för att stabilisera bränsle och motverkar problem vid säsongsförvaring. TRI-PAK® tillverkas med precision i Dalarna, Sverige sedan 1984.